Rozmowa z dyspozytorem pogotowia ratunkowego

A telefon na pogotowie ratunkowewięc stało się – zdecydowałeś się wzywać pogotowie ratunkowe. Zdarzył się wypadek i zależy ci, żeby jak najszybciej poszkodowanym zajęli się profesjonaliści. W tym artykule znajdziesz informacje, które pomogą ci tak poprowadzić rozmowę, żeby pogotowie zjawiło się na miejscu jak najszybciej. Więcej informacji na temat tego, co zrobić zanim wezwiesz pogotowie znajdziesz w poprzednim artykule na ten temat (tutaj: Trudna sztuka wzywania pogotowia ratunkowego) – w tym tekście skupię się na samej rozmowie. Przypomnę jedynie najważniejszą informację, o której wiele osób zapomina (zwłaszcza w stresie)…

Pogotowie ratunkowe: numer 999

Zanim opowiem jakie informacje trzeba podać w czasie rozmowy – chciałbym wyjaśnić jeden ważny szczegół.

Dzwonisz na pogotowie ratunkowe nie po to, żeby wezwać karetkę ale po to, żeby poinformować o wypadku.

Widzisz różnicę? Twoim zadaniem jest przekazywanie informacji, a nie szukanie sposobu na wymuszenie przyjazdu karetki.

Jakie informacje przekazać dzwoniąc na pogotowie ?

Kiedy dzwonisz na pogotowie ratunkowe znaczenie ma nie tylko to, co mówisz, ale też w jakiej kolejności przekazujesz informacje. Właściwa kolejność wygląda następująco:

  1. Przedstaw się
  2. Powiedz, gdzie jesteś
  3. Powiedz, co się stało
  4. Podaj informacje o poszkodowanym
  5. Podaj swoje dane

Przedstaw się

Oczywiście – nie jest najważniejsze to, kto wzywa pogotowie ratunkowe, tylko to, co się stało. Teoretycznie możesz dzwonić zupełnie anonimowo, jednak, jak łatwo się domyślić, zgłoszenie od konkretnej osoby z imieniem i nazwiskiem jest traktowane z większym zaufaniem. Jestem pewny, że nie chcesz sprawiać wrażenia osoby, która robi głupi kawał – więc, o ile  z nerwów nie zapomniałeś jak się nazywasz – podaj swoje imię i nazwisko.

Powiedz, gdzie jesteś

Nigdy nie wiadomo, czy połączenie nie zostanie nagle zerwane. Może paść bateria w telefonie albo zgubi się zasięg sieci komórkowej. Jeżeli sam jesteś poszkodowany – możesz zasłabnąć. Jeżeli pogotowie ratunkowe ma otrzymać tylko jedną, jedyną informację – niech to będzie dokładne miejsce wypadku.

O ile jesteś w mieszkaniu – dość łatwo podać adres. Pamiętaj przy tym, żeby zawsze poza nazwą ulicy i numerem podawać nazwę miejscowości. Dzwoniąc z telefonu komórkowego może się zdarzyć, że połączysz się z inną niż najbliższa stacją pogotowia ratunkowego, a wtedy karetka trafia pod wskazany adres ale w złym mieście.

Jeżeli nie jesteś pod konkretnym adresem postaraj się możliwie dokładnie opisać miejsce zdarzenia – np. „jestem nad jeziorem na plaży w pobliżu miejscowości X, od strony miejscowości Y”, „jestem na drodze z miejscowości X do Y, około 10 km za X”.

Jeżeli jesteś w obcym mieście i nie znasz nazw ulic – poproś o pomoc przechodniów lub opisz charakterystyczne budynki – np.: „Jestem koło sklepu wędkarskiego, na przystanku autobusu numer 10”.

Powiedz, co się stało

Postaraj się krótko opisać sytuację – pamiętaj, że dla pogotowia ratunkowego jesteś teraz oczami. Dyspozytora nie ma tu na miejscu i od tego, jak opiszesz sytuację zależy jak trafnie zdoła ci pomóc. Zacznij od ogółów a dopiero potem przejdź do bardziej szczegółowych opisów. Błędem jest też przechodzenie od razu do opisu stanu poszkodowanego.

Przykład: Dwóch mężczyzn wdało się w bójkę pod dyskoteką i jeden z nich uciekając przed napastnikiem wybiegł na drogę, gdzie potrącił go samochód.

Jeżeli powiesz tylko, że mężczyznę potrącił samochód – dyspozytor nie weźmie pod uwagę, że ratownicy na miejscu mogą spotkać się z agresywnym napastnikiem. Pogotowie ratunkowe to nie firma ochroniarska. Ratownicy nie powinni przystępować do działania, jeżeli nie jest bezpiecznie, dlatego opisując sytuację od początku do końca zagwarantujesz, że dyspozytor powiadomi policję lub upewni się, że już wcześniej sam ją wezwałeś.

Podaj informacje o poszkodowanym

Przede wszystkim powiedz ilu jest poszkodowanych tj. ile osób brało udział w wypadku. Jeżeli zderzyły się dwa samochody i w każdym były 2 osoby, to powiedz o tym, nawet jeżeli 3 z tych osób na nic się nie skarżą. Opisz w prostych słowach, co dolega poszkodowanemu. Skup się na opisaniu tego, co widzisz.

Zwróć uwagę:

  • czy jest przytomny (czy reaguje, czy się rusza)
  • czy oddycha (jeżeli wiesz)
  • jakie są ewentualne obrażenia (krwotoki, złamania)
  • na co się skarży (np. ból, zawroty głowy, duszności, piekący ból w klatce piersiowej)
  • inne obserwacje (np. poszkodowany ma drgawki, jest blady, osłabiony itp.)

To jest najważniejszy punkt całej rozmowy – jest bardzo ważne, żebyś podał jak najwięcej szczegółów ale niczego nie ubarwiał. Pamiętaj, że nikt nie wymaga od ciebie wiedzy medycznej. Jeżeli dobrze opiszesz to, co widzisz – dyspozytor będzie mógł sobie wyobrazić sytuację i ewentualnie dopytać o wszystkie szczegóły, które mogą być jeszcze ważne.

Podaj swoje dane

Na koniec jeszcze raz się przedstaw, podaj numer telefonu, z którego dzwonisz i spokojnie czekaj na ewentualne pytania dyspozytora. Absolutnie nigdy nie odkładaj słuchawki pierwszy – zawsze czekaj aż dyspozytor zakończy rozmowę. Jeżeli poprowadziłeś rozmowę zgodnie z moimi wskazówkami – możesz teraz wraz z poszkodowanym spokojnie czekać na pogotowie.

Pogotowie pomoże ci pomagać

Udzielając pierwszej pomocy łatwo zapomnieć o czymś ważnym z powodu zdenerwowania albo po prostu dlatego, że przypadek jest skomplikowany. Czasami możesz nawet nie mieć pewności czy koniecznie trzeba wzywać pogotowie. W razie nagłego wypadku nawet jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości – dzwoń pod numer alarmowy. W najgorszym razie dyspozytor poinformuje cię, że trzeba wybrać się do lekarza samemu. Jeżeli jednak sytuacja będzie poważna będzie mógł poinstruować cię przez telefon, co dokładnie robić i wspólnie zaopiekujecie się poszkodowanym do czasu przyjazdu pogotowia ratunkowego.

Podsumowanie

ZACHOWAJ SPOKÓJ -> DZWOŃ POD 999

PRZEDSTAW SIĘ

POWIEDZ, GDZIE JESTEŚ

POWIEDZ, CO SIĘ STAŁO

OPISZ STAN POSZKODOWANEGO

PODAJ SWOJE DANE 

CZEKAJ NA PRZYJAZD POGOTOWIA

Te kilka prostych wskazówek może bardzo przyspieszyć przyjazd pogotowia. Wbrew pozorom, bardzo wiele osób ma problem z właściwym przekazywaniem informacji – czasem w stresie zapominają tak podstawowych rzeczy jak właściwy numer telefonu lub podanie adresu gdzie zdarzył się wypadek.

Podziel się z innymi tą wiedzą – prześlij link znajomym lub kliknij „Lubie to!”

Top